Subjectivities in dispute. Notes for an epistemology of documentary

Main Article Content

Dr. Alex Schlenker, PhD.

Abstract

If the biographical future inevitably implies a topographic account around the objects and experiences that constitute and surround us, as J. Gonzales maintains in autotopographies, what ways of knowing are articulated in the research-creation process of documentary? What role does formal audiovisual education play? And therefore, what are the implications of filmmaking and film editing? Based on a critical review suggested in the MESTA Report, this paper reviews the epistemological implications surrounding the creation of (self) documentary in the era of “controlled subjectivity.”

Article Details

Section
En Foco
Author Biography

Dr. Alex Schlenker, PhD., Universidad Andina Simón Bolívar -DECUL IV

Doctor en Estudios Culturales Latinoamericanos, Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador, Quito. Magíster en Estudios de la Cultura, con mención en comunicación, Universidad Andina Simón Bolívar. Licenciado en Ciencias de la Educación, Pontificia Universidad Católica del Ecuador. Artista Visual y Realizador de cine por el Instituto de Artes Visuales PPF y UW- Films, Alemania. Ha sido también docente de la carrera de Artes Visuales de la Universidad Católica del Ecuador y en el Instituto Superior de Cine y Actuación (INCINE). Como miembro de la Cooperativa de Cine San Elián ha realizado los filmes El Duelo (2005), Chigualeros (2009), Distante cercanía (2013), Dióptero (2014) y Espacios Cer0 (2015). También ha publicado los libros Se busca (ensayo), Borderlight (fotografía) y Trascamara (ensayo). Otros de sus logros son sus exposiciones de fotografía, objeto, video-arte e instalaciones.